Schelpen zoeken op het strand - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van M,A en B Bikker - WaarBenJij.nu Schelpen zoeken op het strand - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van M,A en B Bikker - WaarBenJij.nu

Schelpen zoeken op het strand

Door: MB

Blijf op de hoogte en volg M,A en B

02 Februari 2019 | Indonesië, Sulawesi Island

Wat een prachtig plekje hier in Bira! Heel knusjes, heel mooi. Onze bungalow is ruim opgezet en de klamboes doen goed hun werk. Enorm veel vliegende beestjes hier. Maar ook schitterende, grote vlinders. Ik heb blijkbaar iets verkeerds gegeten want ik heb enorme buikloop. Gelukkig is het sanitair hier in Bara Beach goed geregeld. Geen gat in de vloer en een bak met water maar een echt toilet en toiletpapier. Dan is het toch opeens een stuk minder erg. A en B hebben ook een funny feeling in the stomach. We appen onze gids Adil dat we heel graag de geplande boottocht en het snorkelen willen verzetten naar morgen. Gelukkig kan hij dat regelen. Adil is nu in Makassar en we zien hem maandag weer. Toch erg handig dat online bereikbaar zijn en op die manier kunnen communiceren. Gek idee dat het in Nederland koud en winters is. Wij puffen hier van het warme weer. Vandaag eigenlijk voor het eerst dat we veel regen hebben. Tot nu toe hebben we veel geluk gehad want er was veel regen voorspeld in deze periode. Als ontbijt nemen we voor de verandering een American breakfast met toast en scrummbled egg (A & B althans). Ik houd het bij wat toast en een kopje lauwe thee.

Het is fijn om een dagje lekker lui te kunnen zijn. We hoeven nergens heen en genieten van het nietsdoen. We vragen aan de Duitse eigenaar of we een massage kunnen krijgen. Ja hoor dat kan en binnen no time is er een mevrouw opgetrommeld die ons komt masseren. We gaan bijna aan die luxe wennen. We lezen ook heel wat af hier. In Nederland gunnen we ons meestal te weinig tijd hiervoor maar hier verslinden we het ene boek na het andere.

Vanmiddag hebben we een mooie wandeling langs de kustlijn gemaakt. Het zand is net poeder, zo wit en zo zacht aan je voeten. Heel anders dan bij de Noordzee. We zoeken wat schelpen maar die zijn er niet zoveel. Wel veel stukjes koraal maar die mag je niet meenemen naar Nederland. Het wordt vloed en het stukje strand is redelijk smal geworden. Als het strand ophoudt zijn er grote hoge rotsen en daarachter zijn allemaal kleinschalige resorts gebouwd. Geen massatoerisme hier nog. We vinden het best gek om hier tussen de toeristen te zitten omdat we die afgelopen week op een enkeling na niet zijn tegengekomen. Dat went snel dus. En niemand wil meer met ons op de foto haha.

De eigenaar hier is een Duitse vrouw die we toevallig in Sengkang ontmoetten. Haar 2 zoons runnen de tent hier nu. De gasten zijn Duits, Frans en Indonesisch. We hebben ontzettend lekker gegeten bij Tevana Lodge, aangeraden door mijn collega Jelmer. En we genieten van de prachtige sterrenhemel. Zo ontzettend veel sterren te zien hier in de heldere lucht…