Regendansjes - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van M,A en B Bikker - WaarBenJij.nu Regendansjes - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van M,A en B Bikker - WaarBenJij.nu

Regendansjes

Door: AB

Blijf op de hoogte en volg M,A en B

05 Februari 2019 | Indonesië, Sulawesi Island

Vandaag maken we mee wat de term ‘regentijd’ ook kan betekenen in Indonesië. De hele dag bakken met regen. Dat weet je van tevoren natuurlijk niet, dus vanochtend vol goede moed regenjas aan en op pad. Eerst naar de passar (markt), dan naar de theetuinen, watervallen en wandelen tussen de sawa’s op de berg hier. Maar niet op een lege maag. Wat een verrukkelijk ontbijt vanochtend. Yoghurt (!), toast, hagelslag, zalm, verse juice.

De passar is deels overdekt en een wirwar van steegjes, kraampjes en allerlei waar. Veel fruit, vis, rijst, groente, maar ook kapmessen, kleren, speelgoed. Er is van alles en we vermaken ons opperbest. We slaan presentjes in voor t thuisfront en maken veel foto’s.

Andi, onze gids in Malino, neemt ons vervolgens mee naar een kerkje dat in 1946 decor was van een conferentie over een nieuwe federale structuur voor Indonesië binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Naast veel beeld van Bijbelse gebeurtenissen, hangen er in deze kerk ook foto’s en krantenartikelen over die conferentie aan de muur.

Dan gaan we in hetzelfde restautantje als gisteren (Malino is niet heel groot) aan tafel voor de lunch. Onder het genot van 3 vegetarische mie goreng in praten we na over het bezoek aan Kampili gisteren. Het was een indrukwekkende dag. B zoekt nog wat informatie op internet, en stuit bij toeval op een website met tientallen foto’s met toelichting over het leven in het kamp. Het beeld dat we ons kunnen vormen over die periode wordt nog weer wat completer.

Het is een stukje rijden vanuit Malino naar de theetuinen. Het lijkt soms alsof we door beekjes rijden. Zo veel water. Hopelijk wordt het straks droog. In ieder geval nog niet in de theetuinen. We maken een korte wandeling naar het theehuis en de meligheid slaat toe want het blijft maar regenen. We doen om de beurt poses en dansjes in de regen. Een groep andere toeristen volgt ons op de voet en filmt ons alsof we een attractie zijn;-).

Inmiddels is de mist wat opgetrokken en zien we tussen de regenstralen door hoe mooi het ‘theelandschap’ is. Toch besluiten we om de rest van het programma morgenochtend te doen als t lukt. Het is gewoon te nat.
Tegen 15 uur zijn we terug in onze bungalow, waar we het fototoestel aansluiten op de tv. Lekker foto’s kijken van de afgelopen 12 dagen. We soezen weg en slapen wat.

Ondertussen regent t nog steeds. We hopen maar dat de weg naar Makassar nog in tact is onder al dat water. Morgen rijden we namelijk terug om donderdagochtend naar Singapore te vliegen. We hebben er een overstap van 8 uur en zijn van plan snel een rondje Singapore city centre doen. De weersvoorspelling daar is 34 graden en zonnig;-) en in Malino zou het rond 21.30 moeten ophouden met regenen. We gaan het zien!