Met de hele familie op de brommer - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van M,A en B Bikker - WaarBenJij.nu Met de hele familie op de brommer - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van M,A en B Bikker - WaarBenJij.nu

Met de hele familie op de brommer

Blijf op de hoogte en volg M,A en B

01 Februari 2019 | Indonesië, Sulawesi Island

Vandaag reizen we van Sengkang naar Bira. Het zuiden van Sulawesi is islamitisch. En wel zo islamitisch dat s nachts tussen 4 en 5 de minaret op vol volume aanmoedigt voor het ochtendgebed. Zo ook in Sengkang. Vlak naast ons hotel helaas.

Na een iets mindere nacht dus ontbijten we prima (nasi, fruit en toast met ei). Iets voor half negen gaan we op pad. De doorgaande wegen zijn hier niet van de kwaliteit die we in Nederland kennen. En ook in België zijn de wegen een stuk beter. De afstand voor vandaag is zo’n 225 km en daar staat op de routeplanner ongeveer 6 uur voor. En die hebben we nodig ook. Incl de lunch (nasi;-), doen we er 7 uur over en om 15.30 rijden we ons schitterende parkje aan zee op.

Onderweg kom je van alles tegen. Veel schoolkinderen die in uniform langs de weg lopen, stalletjes waar van alles wordt verkocht maar ook gekocht en dus geparkeerd. Je ziet vrachtwagens, busjes, auto’s maar de brommer is verreweg het favoriete vervoermiddel op Sulawesi. Ok, maar wat doe je dan als je een gezin van 4 bent? Juist, gewoon allemaal mee op de brommer. Of als je een baby hebt? Idem. En ook voor werkdoeleinden wordt van alles op de brommer gebonden. Planken, ijzeren kabels die in de sleep meegaan, fruit, groente in allerlei zakken, hele struiken, matrassen. Je kan het zo gek niet bedenken en het wordt meegezeuld. Een helm is verplicht, maar dat heeft slechts 10% van de rijders begrepen, zo lijkt het. We zijn blij met Emal onze chauffeur is en ons overal tussendoor rijdt. We hoorden dat je als toerist zelf geen eigen auto kan huren op Sulawesi. Alleen een met chauffeur. We begrijpen inmiddels waarom.

Ons parkje aan zee, Bara beach bungalows in Bira, is fantastisch. Bira ligt op een kleine landtong helemaal in het zuiden van Sulawesi. Wij zitten aan de westelijke kant. Het regent licht als we aankomen. En dat (of iets anders) zorgt voor hilariteit bij een groep apen, die in een boom vlakbij de parkingang staan te springen. Zomaar een groep apen langs de weg, gaaf.

We blijven hier 3 nachten (yes!) Het is inmiddels opengetrokken en we hebben net op het terras met uitzicht op zee een Tamarilla juice gedronken. Het is een kleinschalig park met 8 bungalows maar achter het strandterras wel een eigen restaurantje. We gaan zo aan tafel. De eigenaar is Duits, misschien staat er wel bratwurst met pommes op het menu;-) En anders gewoon weer lekker nasi!